Hledáte nové příležitosti k investicím? Rádi byste objevili akcie zajímavých firem? Pak pro vás máme tip. Přinášíme vám čerstvé informace o IPO švédské společnosti Northvolt pohybující se v energetickém průmyslu. Vyplatí se do akcií této společnosti investovat? Čím se společnost Northvolt vlastně zabývá? Právě na to se podíváme v tomto textu.
IPO Northvolt
Firma Northvolt sídlí ve švédském Stockholmu. Založená byla v roce 2016 Paolem Cerrrutim a Peterem Carlssonem. A oba tito muži ve vedení společnosti stále působí. Paolo Cerruti jako provozní ředitel a Peter Carlsson jako výkonný ředitel. Oba muži věnovali řadu let společnosti Tesla. Obecně tedy můžeme říci, že Northvolt je v rukou lidí, kteří mají v energetickém průmyslu tu nejlepší praxi.
Není to tak dávno, kdy společnost oznámila záměr vstoupit na burzu. Už v červenci roku 2022 se o tom zmínil tehdejší předseda představenstva Carl-Erik Lagercrantz. Tehdy řekl, že společnost by chtěla vstoupit na burzu během následujících dvou let. A začít by s tím měla již v tomto roce. Přesné datum IPO ani cena akcií ještě není známá. Mělo by k němu ale dojít již na začátku letošního roku. A vy tak budete mít možnost stát se akcionáři této společnosti. Vše o tom, jak akcie fungují a co je to IPO, najdete zde.
Northvolt a její činnost
Northvolt se pohybuje v energetickém průmyslu. Jeho budoucnost vidí v ekologičtějších přístupech. Posláním Northvoltu je totiž urychlit přechod evropských států k obnovitelným energetickým zdrojům. V současné době se zabývá vývojem ekologických lithium-iontových článků. Snaží se, aby uhlíková stopa byla co možná nejmenší a aby se tyto články daly dobře recyklovat. Do roku 2030 si klade za cíl vytvořit dostatek recyklační kapacity pro své baterie tak, aby společnost mohla získávat 50 % potřebných surovin pro jejich výrobu z již recyklovaných baterií.
Ve hře jsou hlavně baterie pro elektromobily. A právě elektromobilita je v současné době velmi aktuální téma. V Evropě je to jasně daný směr, kam se bude automobilový průmysl ubírat. A Northvolt by v tom mohl hrát velkou roli. Mezi zákazníky a současně investory totiž patří také hlavní hráči na trhu – koncern Volkswagen, BMW, Volvo či Scania.
Zájem investorů
Z investičního hlediska zaznamenává firma v posledních letech výrazný růst. A to jak v oblasti expanze do zahraničí, tak i v budování nových továren. Až do současnosti jí investoři přispěli již více než 8 miliardami dolarů. To je v přepočtu téměř 179 miliard korun. Díky tomu mohla společnost budovat další továrny pro výzkum, vývoj a výrobu článků.
Své činnosti se tak mohou věnovat na několika místech. Za zmínku jistě stojí především Northvolt Ett, tzv. „gigafactory“, která leží ve švédském městě Skellefteå. Původně se počítalo s výrobou baterií o celkové kapacitě 40 GWh za rok. Ale vzhledem k velké poptávce se nyní očekává roční kapacita 60 GWh. Své továrny má tento podnik i v dalších státech. A to v Polsku a v Německu. V plánu jsou i další velké výrobny na švédském území. A to ve městech Borlänge či Göteborg.
Kromě výše zmíněných vlastních továren je Northvolt od roku 2021 vlastníkem americké firmy Cuberg. Firma sídlící v Californii byla založena v roce 2015 a od svého počátku se rovněž zabývá výrobou baterií do elektromobilů.
Výhled do budoucna
A jak to vypadá se společností Northvolt do budoucna? Jak už bylo řečeno, měla by sehrát velkou roli v budoucím vývoji automobilů. Tedy, alespoň jejich baterií. Pro evropský automobilový trh je totiž tato firma velmi důležitá. Znamená krok k tomu, aby se Evropa v oblasti automobilových baterií dokázala postavit na vlastní nohy. Nejvíce baterií se totiž nyní vyrábí v Asii. Výrobci sídlící na tomto kontinentu ovládají přes 70 % trhu. Northvolt je tak nadějí na odpoutání od závislosti evropských automobilek na asijských dodavatelích.
Tato společnost má velký potenciál, a to si uvědomují i evropské automobilky, které se do ní nebojí investovat miliardy dolarů. Takže pokud jde o zakázky, rozhodně o ně není nouze. Firma tuto důvěru reflektuje navyšováním výrobních kapacit a stavbou nových továren. Už začátkem loňského roku měl mít Northvolt údajně nasmlouvané zakázky v hodnotě více než 30 miliard dolarů. Což je v přepočtu více než 671 miliard korun. Jen 14 miliard dolarů by měla mít zakázka od koncernu Volkswagen Group z března roku 2021.
Evropská komise si klade za cíl 100% snížení CO2 emisí z automobilů a dodávek do roku 2035. Trend EU je v tomto ohledu pevně daný a automobilky se na elektrickou budoucnost pilně připravují. Je jen otázkou, zda Northvolt dokáže využít svůj potenciál a výhodnou startovní pozici v Evropě. V současné době je totiž tato společnost jediná v Evropě, která vyrábí komerční dodávky pro automobilové výrobce. Poprvé se tak stalo v květnu roku 2022, kdy poprvé začala prodávat své články zákazníkům. A to její budoucnosti velmi nahrává.
Zdroje:
https://www.cnbc.com/2022/03/15/vw-and-goldman-sachs-backed-northvolt-plans-german-gigafactory.html
https://foretagsinfo.bolagsverket.se/sok-foretagsinformation-web/arende/foretag/559015-8894