IPO neboli první veřejná nabídka akcií. Termín, se kterým se po nějakém čase setká naprostá většina investorů. Ať už jste dlouhodobý investor, nebo jednodenní obchodník, měli byste vědět, co tento pojem vlastně označuje. Na akciích z první veřejné nabídky akcií se dá totiž pěkně vydělat. Jak? A jak vlastně můžete takové akcie sehnat? To i mnohem více najdete v tomto článku.
IPO: Co to je?
Abychom vám mohli vysvětlit, jak obchodování s takovými akciemi vlastně probíhá, podíváme se nejprve na to, co tento pojem znamená. IPO je zkratka anglického výrazu Initial Public Offering. To můžeme do češtiny přeložit jako „První veřejná nabídka akcií“. Jde o situaci, kdy se společnost rozhodne své akcie poprvé nabídnout veřejnosti. To znamená jakýmkoli investorům, kteří se rozhodnou do dané společnosti investovat. Takže třeba i vám.
Důvodem, proč se společnosti k takovému kroku rozhodnou, může být několik. Zpravidla jde ale o finanční důvody, kdy společnost potřebuje podpořit ve svých plánech na vlastní rozvoj. Pokud tedy nějaký takový má, přičemž ale aktuálně nemá dost volných financí, může podniknout několik kroků. Nejdříve vás asi napadne zajít třeba do banky a vzít si půjčku. To ale není vždy ideální cesta. Především proto, že úroky mohou být pro podnikatele příliš vysoké.
Další možností je vydání dluhopisů. V takovém případě je ale společnost v roli dlužníka, kdy majitelům svých dluhopisů musí do určité dobu splatit jistinu i s úroky. No a pak je tu třetí možnost. Tedy vydání akcií. Ani to samozřejmě jen tak. Na základě těchto cenných papírů se totiž společnost částečně vzdává ve prospěch akcionářů kontroly nad sama nad sebou. A má navíc k akcionářům i určité závazky, které je potřeba plnit. Třeba vyplácet jim dividendu. Pokud tedy firma vsadí na dividendové akcie.
Přípravy na IPO
Pokud se daná společnost rozhodne pro tuto třetí možnost, tedy pro vydání vlastních akcií, které hodlá nabídnout veřejnosti, čeká ji zpravidla běh na dlouhou trať. Proces přípravy na IPO totiž není vůbec jednoduchý, protože sestává z mnoha bodů, které je třeba splnit. Podle BCPP (Burza cenných papírů Praha), jsou do tohoto procesu zahrnuty tyto body:
- výběr manažera emise a ostatních členů realizačního týmu
- výběr trhu pro realizaci IPO
- důkladné prověření společnosti (due diligence)
- interní ocenění emitující společnosti
- svolání valné hromady
- příprava emisního projektu
- jednání s organizátorem regulovaného trhu
- prezentace společnosti investorům (road show)
- rozhodnutí o výši emisního kurzu akcií a jejich alokaci mezi investory (pricing)
- přijetí akcií k obchodování na regulovaném trhu s investičními nástroji
K tomu je třeba často řešit i to, zda společnost splňuje požadavky pro danou burzu cenných papírů. To znamená to, zda připravuje finanční výkazy podle standardu IFSR (International Financial Reporting Standards) a zda má dostatečně transparentní vlastnickou a organizační strukturu. V případě, že toto firma nesplňuje, musí před vstupem na burzu vše napravit. Není tedy divu, že se proces přípravy IPO může protáhnout i na několik let.
Načasování IPO
Samotný vstup na burzu ale nemusí zpozdit pouze příprava. Může to být i strategické načasování. Ne vždy je totiž ten správný čas pro nabízení akcií investorům. Obecně platí, že investoři mají o akcie větší zájem v době ekonomického růstu. Naopak v době, kdy trh klesá, ztrácejí o akcie zájem a raději se spoléhají na uchování hodnoty pomocí vzácných kovů. Takže pokud vedení firmy shledá, že není v současné době pro vstup na burzu ten správný čas, může to znamenat prodloužení celého procesu.
Investory samozřejmě nejvíce zajímají konečné fáze celého projektu. Tedy to období, kdy už jsou všechny formální a legislativní kroky splněny. Tedy chvíle, kdy už je vstup na burzu oficiálně oznámen veřejnosti, je stanovena předběžná cena akcií a kdy oficiálně dochází ke kótování cenných papírů na burze. A spolu s tím se pojí také jejich prodej jednotlivým investorům.
Jak lze IPO obchodovat
Ptáte se, jak si vy coby investoři můžete pořídit IPO akcii? V zásadě jako každý jiný obchodní instrument. Sehnat ji můžete u některých online brokerů. Mezi ně patří například značka Exante. Stejně tak můžete využít také služeb jednotlivých investičních bank či online investičních portálů.
Prospekt
To, co vás coby investora bude zajímat hned jako první, bude prospekt. Jde totiž o rozsáhlý dokument, který společnost zveřejňuje těsně před zahájením upisovacího období. Ten vás má seznámit s emisními podmínkami a také se samotnou společností a její činností. Měly by tu být zveřejněné základní informace, které požaduje dotčený regulační orgán. Takže pokud se firma rozhodne kótovat své akcie na české burze, bude prospekt schvalovat ČNB (Česká národní banka). U burz v USA bude prospekt posuzovat orgán SEC (Komise pro kontrolu cenných papírů Spojených států).
Musíme ovšem upozornit na to, že tím, že regulační orgán prospekt schválí, ještě neznamená, že cenné papíry doporučuje k investici. Pouze tím dává najevo, že dokument splňuje všechny formální požadavky. Tedy obsahuje vše, co by obsahovat měl. Konečné rozhodnutí o investici ovšem náleží přímo investorovi.
Upisovací období
Pojďme si ještě ujasnit jeden pojem. A tím je upisovací období. Tím se rozumí období, po které mohou zájemci o akcie podávat své objednávky. Na to mají potenciální investoři obvykle týden či dva. Pokud tedy máte o IPO akcie zájem, je nutné otevřít online formulář, kde vyplníte údaje o své poptávce. Pozor si musíte dát na to, že aby byla vaše objednávka zařazena do objednávkové knihy, musíte formulář vyplnit správně. Jinak se vaše objednávka vyřadí.
Nicméně, ani při správném vyplnění ještě nemáte zcela vyhráno. Ne každému zájemci o akcie je totiž vyhověno. A to v případě, kdy zájem o IPO akcie převyšuje jejich objem cenných papírů. V první řadě dávají obvykle společnosti přednost velkým investorům, kteří slibují držení akcií dlouhodobě. Tím totiž zajišťují jejich stabilní cenu. Obecně lze tedy říci, že pro malé individuální investory bývají IPO akcie hůře dostupné než pro ty větší institucionální.
Pokud dojde k tomu, že poptávka převyšuje nabídku, může se společnost do 30 dnů od data IPO rozhodnout pro využití opce navýšení. To jí umožní navýšit objem akcií až o 15 % oproti původnímu plánu. Pokud je ovšem i tak nabídka investorů vyšší než nabídka akcií, rozhoduje přidělení akcií náhodný los. Právě proto se může stát, že některým investorům společnost akcie přidělí a jiným nikoli.
Specifika obchodování IPO akcií
Spíše než pro dlouhodobé investory, je obchodování IPO akcií výhodné pro krátkodobé obchodníky. A to především kvůli IPO efektu, stejně jako kvůli nižší výkonnosti firem, které čerstvě nabídly své akcie.
IPO efekt
Krátkodobí obchodníci se do obchodování IPO pouštějí zejména kvůli IPO efektu. Tím se rozumí situace, kdy krátce po vydání akcií jejich cena prudce stoupne. A to je ta pravá chvíle na jejich prodej. Protože na něm tito obchodníci mohou velmi dobře vydělat. Toto období netrvá dlouho, zpravidla jde o pár hodin po vypuštění cenných papírů na trh.
Proč se toto děje? Důvodem může být podhodnocený kurz. Akcie se tedy prodávají za nižší cenu, než kterou během těchto několika hodin vytvoří trh. Podhodnocení akcií není přirozeně cílem společnosti, která se naopak snaží prostřednictvím prodeje získat co nejvíce peněz. Musí ale najít takovou hodnotu, kterou jsou investoři ochotni za akcii zaplatit. Tato snaha o správné nacenění akcií se ale nemusí vždy vydařit. Výsledkem je, že se na trhu setkáme s akciemi podhodnocenými, nadhodnocenými, ale i s těmi správně ohodnocenými. Cílem investorů, kteří hodlají vydělat na IPO efektu, je ovšem najít takové cenné papíry, které se prodávají pod cenou.
Další příčina IPO efektu spočívá právě v činnosti krátkodobých obchodníků, kteří své IPO akcie prodávají. Ti se logicky snaží tyto cenné papíry prodat za vyšší cenu, a tím vydělat. I to zvyšuje bezprostředně po vydání akcií jejich cenu. Záleží zde ovšem na poptávce ostatních investorů.
Snížení výkonnosti firem
Když budeme sledovat pravidelnosti trhu, zjistíme, že společnosti, které veřejně nabídly své akcie, následně vykazují nižší výkonnost než jiné společnosti s podobnou tržní kapitalizací. A nejsou ji schopny zvýšit i několik let po datu IPO. Zpravidla trvá tato stagnace 3 až 5 let. Příčinou může být to, že tým přehnal ohodnocení společnosti ještě před uskutečněním IPO. Případně i to, že si vedení firmy nevybralo tu správnou dobu pro vstup na trh. Jak už jsme totiž zmínili, je nutné najít takové načasování, aby měli investoři o akcie zájem. A to ideálně v době, kdy ekonomika vzkvétá.
Vyplatí se IPO obchodovat?
Nabízí se tedy otázka – vyplatí se IPO akcie obchodovat? Hned na začátku jsme slibovali, že se na obchodování IPO dá krásně vydělat. A za tím si stojíme. Na svědomí to má právě IPO efekt, který jsme si před chvilkou představili. Takže když správně zvolíte akcie, můžete se coby krátkodobí obchodníci dočkat pěkného výdělku. Pozor ovšem dejte na to, že ne všechny akcie musejí být nutně podhodnocené. A pak se IPO efekt nemusí dostavit.
Zároveň doporučujeme při obchodování IPO akcií nezanedbat fundamentální analýzu. K ruce si můžete vzít volně dostupné informace a také prospekt. Právě ten je zásadním dokumentem pro investory v době, kdy se rozhodují, zda je dobrý nápad dané akcie pořídit. Pokud jde ale o technickou analýzu, ta vám příliš nepomůže. A to z jednoho prostého důvodu. Jelikož jde o nově vydané akcie, nenajdete žádnou historii cenového vývoje. Proto jsou pro technickou analýzu vhodnější aktiva, která se na trhu již nějakou dobu pohybují.
Dlouhodobí investoři ale musejí počítat s tím, že to s IPO akciemi pravděpodobně tak úplně nevyhrají. A to zejména kvůli jevu, kdy společnosti po svém IPO několik let vykazují nižší výkonnost. Proto těmto investorům doporučujeme spíše zabrousit mezi akcie společností, které se na trhu již po nějakou dobu pohybují. Navíc budete mít tu výhodu, že můžete využít také nástrojů technické analýzy.